Handelsbetingelser

Handelsbetingelser FLOWR.DK

Handelsbetingelserne er senest opdateret den 22-02-2024

1. Handelsbetingelser ved køb på nettet

Her kan du finde vilkårene og svar på de mest almindelige spørgsmål, når du handler på FLOWR.DK. Finder du ikke svaret herunder, er du velkommen til at kontakte os. Du kan se vores kontaktoplysninger nedenfor

Ved din bestilling af varer på FLOWR.DK accepterer du nedenstående aftalevilkår. Hvis du handler erhvervsmæssigt, skal du være opmærksom på vilkårene for erhvervskunder nedenfor. Derudover henvises til dansk rets almindelige købe- og aftaleretlige regler, herunder reglerne om forbrugerkøb.

1.1  Om FLOWR.DK

Med FLOWR.DK tilbyder vi kunder at købe et bredt sortiment at blomster og gaveæsker online. Hjemmesiden www.FLOWR.DK ejes og drives af Salling Group A/S.

FLOWR.DK forbeholder sig ret til at udskifte enkelte blomster i den bestilte buket, hvis de bestilte blomster ikke lever op til FLOWR.DK’s kvalitetskrav. Hvis det er nødvendigt at udskifte en stor mængde blomster, der medfører væsentlige ændringer i den bestilte buket, kontaktes du med henblik på at acceptere ændringen eller vælge en anden buket.

2. Aftalepart og kontaktoplysninger

Salling Group A/S

CVR-nr. 35954716

Rosbjergvej 33

8220 Brabrand

E-mailadresse: kundeservice@FLOWR.dk

Telefonnummer: 89 30 31 00

Har du spørgsmål til handelsbetingelserne er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00.

3. Personoplysninger

Personoplysninger, som indtastes i forbindelse med køb på FLOWR.DK, behandles af Salling Group i overensstemmelse med vores gældende privatlivspolitik https://flowr.dk/kundeservice/privatlivspoltik for FLOWR.DK

4. Priser

Alle prisangivelser er inklusiv levering, moms og øvrige afgifter.

5. Betaling

5.1 Betalingsformer

Der kan betales med MobilePay og følgende nordisk udstedte betalingskort: Dankort, Visa-Dankort, Visa, MasterCard.

5.2 Beløbsreservation ved køb med betalingskort og MobilePay

Når du godkender et køb og anvender betalingskort eller MobilePay som betalingsmiddel, reserverer vi beløbet på dit valgte betalingskort. Dette gælder dog ikke Dankort.

Vi trækker først pengene, når varerne afsendes til din valgte leveringsadresse.

Vi foretager reservationen for at sikre os, at kortet ikke er spærret, og der er dækning på kortet.

Når beløbet trækkes på kortet, ophæves reservationen automatisk.

Den maksimale varighed af en reservation afhænger af korttypen, som du kan få oplyst af kortudsteder, f.eks. din bank.

Hvis du oplever, at en reservation ikke er blevet ophævet, bedes du kontakte din kortudsteder, da det kun er din kortudsteder, der kan ophæve reservationen.

Vi henviser i øvrigt til vilkårene for dit betalingskort, som du har fået udleveret af kortudsteder. Har du spørgsmål, er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte vores kundeservice på kundeservice@FLOWR.dk.

6. Sikkerhed ved kortbetaling

Ved betaling vil overførslen af dine kortinformationer og det aftalte købsbeløb ske i krypteret form via [Bambora Danmark A/S]. FLOWR.DK gemmer ikke dine oplysninger.

Vi benytter kryptering, så dine informationer er beskyttet mod tredjepart. Vi kan aldrig komme til at trække mere end det beløb, du har accepteret ved din bestilling. Retsligt er du stillet således, at du kan få pengene tilbage hvis:

  • Varen ikke leveres
  • Du benytter dig af din fortrydelsesret – se afsnittet nedenfor
  • Varen er omfattet af din reklamationsret – se afsnittet nedenfor
  • Der hæves penge fra din konto, uden din forudgående accept

7. Levering og afbestilling

7.1 Generelle betingelser

Der leveres kun til adresser i Danmark oplyst af dig og til adresser på brofaste øer i Danmark– dette vil fremgå, når du forsøger at gennemføre din bestilling. Vær opmærksom på, at vejen til dit hus skal bestå af et kørefast og stabilt underlag.

Aftenen før levering modtager du en SMS med information om, at transportøren næste dag leverer ordren, samt på dagen for levering når ordren er leveret. Dette kræver, at du angiver dit telefonnummer under faktureringsadresse. Dette nummer vil også være kontaktnummer for FLOWR.DK valgte transportør. Ved forsinkelser med levering efter kl. 21 vil chaufføren, ved lys på adressen, ringe på. Er der ikke lys, vil ordren blive sat foran modtagerens dør.

Hvis modtageren bor i etageejendom eller lignende, hvor hoveddøren er låst, vil FLOWR.DK valgte transportør forsøge at kontakte andre i ejendommen med henblik på at få adgang. Hvis dette ikke er muligt, stilles ordren foran døren ind til ejendommen.

Det er dit ansvar at sørge for, at leveringsadresse, telefonnummer, osv. er angivet korrekt, så chaufføren kan finde frem til rette adresse. Chaufføren forholder sig til leveringsadressen på ordren, og ikke modtagernavnet, da vi erfarer, at flere bestiller til andre adresser end modtagerens privatadresse. Hvis fejl i leveringsadressen først opdages på leveringsdagen, vil produktet blive taget med retur. Blomster og buketter kan ikke blive genkørt, og du skal derfor bestille en ny til den korrekte adresse. Betalingen for den første ordrer, med forkert leveringsadresse, går tabt og kan derfor ikke refunderes. Gaveæsker vil omvendt kunne  blive genkørt. En genkørsel kan i nogle tilfælde først ske op til 3 leveringsdage senere.

Efter levering påhviler ansvar og risiko for produkter alene dig.

7.2 Ordrebekræftelse og faktura

Du modtager en ordrebekræftelse på den oplyste e-mail ved bestilling på FLOWR.DK. Når varerne sendes afsted fra vores lager, modtager du en e-mail med en faktura for de afsendte varer. Kan vi ikke sende alle dine varer på samme tid, modtager du kun en faktura for de varer, der er afsendt. Evt. resterende varer på din bestilling vil du modtage faktura for, når de efterfølgende afsendes.

7.3 Leveringsomkostninger

De oplyste priser på FLOWR.DK er altid inkl. leveringsomkostninger.

7.4 Leveringstid og bestillingsdeadline

Leveringstiden afhænger af, om den bestilte vare er på lager og hvilken dag samt tidspunkt du bestiller varen. Leveringstiden vil også altid fremgå af hjemmesiden.

Hvis ordren er afgivet inden kl. 13.00, kan der som udgangspunkt ske levering den efterfølgende dag. Hvis bestillingen er afgivet lørdag inden kl. 13, kan der som udgangspunkt ske levering om mandagen. Hvis bestillingen er afgivet lørdag efter kl. 13 eller søndag, kan der som udgangspunkt ske levering om tirsdagen. For levering på udvalgte søndage, helligdage samt større anledningsdage som valentinsdag, påske, mors dag, fars dag, jul og nytår, gælder der særlige bestillingsfrister og leveringsfrister. Deadline vil fremgå op til hver enkelt anledning på https://FLOWR.DK/kundeservice/

Ved levering til erhverv bestræber transportøren sig på at levere mellem kl. 08:00-16:00. Skulle der opstå forsinkelser, så levering sker efter kl. 16.00, vil ordren, hvis den ikke kan afleveres pga. lukket på erhvervsadressen, blive stillet foran døren ved erhvervsadressen. For levering mellem kl. 08:00-16:00 skal der udfyldes firmanavn eller information om sygehus ved bestillingen i feltet ”information vedr. firma”. Bruges dette felt til informationer, hvor leveringen ikke omhandler levering til erhvervsadresser, forbeholder vi os retten til at levere mellem kl. 08:00 – 21:00.

Ved levering til virksomheder, sygehuse o. lign. leveres ordren til hovedreceptionen / informationen. Det påhviler dig at sikre, at ordren kan afleveres i receptionen. Nægtes modtagelsen i receptionen, tager transportøren blomsterne eller buketten med retur, og du skal derfor bestille en ny. Betalingen for den første ordrer, som blev nægtet modtagelse, går tabt og kan derfor ikke refunderes.  Ved levering af gaveæsker kontakter afsender for at aftale nærmere om genlevering af denne 2-3 leveringsdage senere.

7.5 Afbestilling og ændringer

Du kan afbestille og/eller ændre en vare, hvis dette sker senest kl. 13.00 dagen inden det aftalte leveringstidspunkt. Dog for levering mandag, er deadline for afbestilling lørdag kl. 13.00. Ved rettidig afbestilling gennemføres betalingen ikke.

Ved bestilling til levering til helligdage samt større anledningsdage, som valentinsdag, påske, mors dag, fars dag, jul og nytår, kan afbestilling og/eller ændring ikke ske dagen inden aftalte leveringstidspunkt. Deadline vil fremgå op til anledningen på https://FLOWR.DK/kundeservice/.

7.6 Køb med henblik på videresalg

Såfremt der købes varer på FLOWR.DK med henblik på videresalg, henvises der til afsnit 11. vilkår for erhvervskunder.

8. Fortrydelsesret

Ifølge forbrugeraftaleloven har du 14 dages fortrydelsesret efter modtagelsen af varer købt online.

En række varer er dog undtaget fra fortrydelsesretten, hvilket fremgår nedenfor af afsnit 8.2.

Fortrydelsesfristen for andre varer i sortimentet er 14 dage regnet fra den dag, hvor du får varerne fysisk i besiddelse.

Bemærk, at en gavekurv udgør én vare, og produkterne i gavekurven kan derfor ikke fortrydes enkeltvis.

Hvis du ønsker at benytte din fortrydelsesret, skal du sende en utvetydig meddelelse herom til FLOWR.DK inden udløbet af fortrydelsesfristen.

Du kan også benytte standardfortrydelsesformularen:

  • Til FLOWR.DK, Salling Group, Rosbjergvej 33, 8220 Brabrand. Mail: kundeservice@FLOWR.dk
  • Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)
  • Bestilt den (*)/modtaget den (*)
  • Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)
  • Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)
  • Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
  • Dato
  • (*) Det ikke relevante udstreges

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen, uden samtidig at give os besked.

Det er alene muligt at fortryde hele din ordre.

8.1 Returnering ved fortrydelse

Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal de omfattede varer uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter afgivelsen af meddelelsen om fortrydelsen til FLOWR.DK sendes tilbage til FLOWR.DK

Ønsker du at returnere en vare købt på FLOWR.DK, har du mulighed for at fremsende varen til FLOWR.DK.

Husk altid at fremsendelse et billede af en kvittering til kundeservice@FLOWR.dk eller den fysiske kvittering til FLOWR.DK.

Returadresse til FLOWR.DK:

BFT Logistik

Att. FLOWR.DK

Støberivej 3

4600 Køge

Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.

Kontakt os på kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00 for spørgsmål vedrørende returnering.

Du bærer selv omkostningerne forbundet med returneringen og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten. Du skal kunne dokumentere, at varen er tilbagesendt rettidigt og bør derfor altid gemme postkvitteringen som bevis for, at du har afleveret pakken til posten/transportøren.

Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. Bemærk, at du ikke får leveringsomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.

FLOWR.DK returnerer alle betalinger modtaget fra dig uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor FLOWR.DK har modtaget din meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten. Tilbagebetaling vil ske med samme betalingsmiddel, som blev anvendt ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har samtykket til en anden tilbagebetalingsmetode.

FLOWR.DK kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil FLOWR.DK har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne.

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes at varerne er blevet håndteret på anden måde, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på.

I tilfælde af en sådan håndtering som beskrevet ovenfor betragter vi varen som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi. I visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Manglende original emballage kan udgøre en værdiforringelse, hvorfor varen bør returneres i original emballage.

Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb du har indbetalt til os tilbage. Dette er inklusiv leveringsomkostningerne allerede betalt til os. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

8.2 Varer undtaget fortrydelsesretten

  1. Varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg
  2. Varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, herunder afskårne blomster og barrodsplanter, *
  3. Forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen,
  4. Varer, som på grund af deres art bliver uløseligt blandet sammen med andre varer ved leveringen,

*Ved køb af andre planter end de ovenfor nævnte anbefaler vi, at planterne opbevares forsvarligt i hele perioden indtil returnering. Når vi har fået planten retur, vil der blive foretaget en værdiansættelse af planten svarende til, hvad planten kan videresælges for i vores butikker. Vurderer vi, at planten ikke kan videresælges, eks. fordi den er visnet, kan du ikke få penge retur.

Er du erhvervskunde henvises til vilkårene om fortrydelsesretten i afsnit 11.

9. Reklamationsret

Du har 2 års reklamationsret i henhold til købelovens regler for varekøb, når du handler hos os som forbruger. Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere i rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen/manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

OBS! Da blomster & planter er levende, vil de selvfølgelig variere en smule i udseende og nogle gange reagere på omgivelserne. Følg derfor vores pasningsvejledninger efter modtagelse.

Skulle du mod forventning modtage en vare, der ikke lever op til den angivne standard, eller i øvrigt er behæftet med en mangel, bedes du kontakte vores kundeservice - enten via e-mail på kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00

Det er et krav, at der foreligger en berettiget reklamation, og at manglen ikke er opstået som følge af slid, fejlagtig brug eller anden adfærd, der har forvoldt skade på varen.

FLOWR.DK er berettiget til at kræve, at du i visse tilfælde sender den mangelfulde eller i øvrigt ombyttede eller annullerede vare retur, men vil normalt ikke gøre dette. Du bedes derfor undlade at kassere mangelfulde varer eller varer af dårlig kvalitet, indtil du har haft kontakt med FLOWR.DK kundeservice. Fragtomkostninger til returnering af varer afholdes af FLOWR.DK, hvis reklamationen er berettiget. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Returadresse til FLOWR.DK:

BFT Logistik

Att. FLOWR.DK

Støberivej 3

4600 Køge

Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.

Kontakt os på kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00 for spørgsmål vedrørende returnering.

Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet.

10. Klageadgang

Du har mulighed for at få behandlet en klage ved skriftlig henvendelse til kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00.

En klage over en vare eller tjenesteydelse kan derudover indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus. Læs mere på www.naevneneshus.dk.

For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr.  Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse kundeservice@FLOWR.dk.

11. Vilkår for erhvervskunder

11.1 Salgs- og leveringsbetingelser

Der gælder samme salgs- og leveringsbetingelser  for erhvervsdrivende som for forbrugerne.

11.2 Krav til fødevarevirksomheder

Fødevarevirksomheder, der handler fødevarer på FLOWR.DK skal straks efter købet henvende sig til FLOWR.DK med henblik på registrering af de nødvendige oplysninger til brug for opfyldelse af krav om sporbarhed og håndtering af eventuelle tilbagetrækningssituationer. Kontakt os på kundeservice@FLOWR.dk eller 89 30 31 00.

11.3 Reklamation og mangler

Ved levering skal køber straks foretage en sådan undersøgelse af det solgte som ordentlig forretningsbrug kræver. Hvis køber vil påberåbe sig en mangel, skal køber straks give sælger besked. Såfremt køber har opdaget eller burde have opdaget manglen og ikke reklamerer som anført, kan køber ikke senere gøre manglen gældende. Sælger kan frit vælge at afhjælpe manglen eller foretage omlevering. Såfremt sælger anmoder derom, skal køber umiddelbart efter reklamationen, for købers regning og risiko, returnere den angivelige mangelfulde vare til sælger i original emballage. Sælger forbeholder sig ret til kun at modtage den angivelige defekte del.

11.4 Immaterielle rettigheder

Enhver leverance af produkter sker med respekt af de pågældende producentens immaterielle rettigheder og sælger er uden ansvar af nogen art for købers handlinger i strid med disse rettigheder.

11.5 Ansvarsbegrænsning

Et erstatningskrav overfor sælger kan ikke overstige fakturabeløbet for den solgte genstand, idet omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar. Sælger fraskriver sig ethvert ansvar for tabt data. Dette gælder ydermere under indlevering af produkter til reparation. Køber har ansvaret for backup af alt eksisterende data på indleverede produkter.

11.6 Lovvalg og værneting

Lovvalget er dansk ret og enhver tvist mellem køberen og FLOWR.DK i anledning af køberens køb af varer fra FLOWR.DK skal afgøres ved Retten i Århus.